„To jsou moje osobní“


…myšlenky a pocity…na obličeji slané cestičky, schnoucí mapa lidského deště…

 

Jsou lidé se slabostí pro každou jinou pláž (vy, co se vyznáte v literatuře, samozřejmě víte, že tato myšlenka není moje; vy, co se vyznáte v lidech, si můžete z pláže udělat zástupný model a myslet na metaforu…na metaforu relativně čehokoliv). Žena se slabostí pro každou jinou pláž je knižní hrdinkou toužící po dokonalé pláži, po pláži, která je inspirací básníkům a malířům, pláži, o které četla v moudrých knihách, kterou viděla na fotografiích, která jí učarovala…o pláži, která se jako představa dokonalého místa usídlila v jejím já, o pláži, která neexistuje…a přesto ano…

Každý člověk má slabost pro svou vlastní jinou pláž… Danny Smiřický je stabilně zamilován do Ireny, každodenně se zamilovává do krásných dívek z města, a před spaním sleduje Betelgeuze a myslí na tu holku, co ji potká v Praze. Sní o tom, jak bude jediná na světě a jaká ta láska bude velká a dokonalá… Jsme lidé se slabostí pro každou jinou pláž…každý jeden z nás jsme lidé…

Kdysi jsem psala básničky (a vlastně je píšu pořád, jsou jako zrcadlo) a v jedné jsem zveličila smutek natolik, že jsem dala dohromady slova: …a až budu vyplňovat věk v hloupé šedé kolonce…napíšu, ten mám za tisíc životů bez Tebe…". A dneska se cítím, jako by těch tisíc životů snad už dávno uplynulo. Protože starý déšť se odpršel a stromy za oknem (dávno oschlé od jiného) už nejsou až tak rozmazané. Ani na kolonky s věkem nevěřím, jenom bych ráda trochu víc lítala, ale bojím se, že bych mohla spadnout a stromy by se mi pod očima rozmazaly stejně rychle jako zem pod nohama…
Staré básničky jsou střípky života, kousky skládanky, hádanky pro Ty, kteří neznají jejich prvotní víření, zrcadla pro mě… Jako v zrcadle, jen v hádance." – další citát, který jsem si za poslední údobí docela oblíbila, dokonce se tak jmenuje další kniha…někdy nerozumím světu, někdy nerozumím lidem, někdy nerozumím ani sobě a často nevím a bývá mi ouzko.

Je tma a počítač hučí asi víc, než by měl, možná ho už taky pálí oči a potřebuje spát. Nedívám se na Betelgeuze, nesedím u okna, nesním o té holce, kterou potkám v Praze (protože tam nejdu studovat angličtinu jako Danny)/ani o klukovi, kterého potkám někde cestou na druhou stranu zdi, protože ho nepotřebuju potkávat, tedy doufám v to… Je tma, kolem hlavy mi občas proletí stínovitá můra a udělá si malou zastávku na svítícím monitoru, a cestičky oschly, momentální slabost pro jedinou pláž je dnes obzvláště silná a bolestivá. Pláž tiše spí a sní, snad krásně, pod víčky noc, s břehy jemně omývanými popůlnočním vánkem a slanou vodou, která se jemně vpíjí do jejích jemných písků, aniž by co postřehla… Moje malá pláž se slabostí pro papírové racky…

Je tma. Přes den byla spousta světla na to, aby mi došlo, že …psaní je jediný možný způsob, jak se z toho všeho nezbláznit. Zaplňovat prázdné čtvrtky písmeny a vyčistit se od myšlenek tím, že je zabalím do slov a jako do zrcadla schovám do příběhu…"

 

 

~ od banánové pyré on Červenec 28, 2009.

Jedna odpověď to “„To jsou moje osobní“”

  1. BUDU TVÝ ZRCADLOBudu tvý zrcadlo, budu odrážet to, kdo jsipro případ, že bys to nevědělaBudu větrem, deštěm a západem sluncesvětlem u tvejch dveříabych ukazoval, že jsi doma.Když máš pocit, že noc zná tvý myšlenkya že uvnitř jsi zmatená a neklidnádovol mi přesvědčit se o tvé slepotěNezvedej ruceprotože já tě vidímJe pro mě těžkýuvěřit, že nevnímáštu krásu, kterou ztělesňuješAle jestli to tak jenech mě být tvýma očimarukou ve tvý temnotěaby ses nemusela bátKdyž máš pocit, že noc zná tvý myšlenkya že uvnitř jsi zmatená a neklidnádovol mi přesvědčit se o tvé slepotěNezvedej ruceprotože já tě vidímBudu tvý zrcadlo

Popsat slupku moudrem

 
