Pro zlatou rybku s krásnýma očima&


…která přijela, připlula na své zelené loďce z vodních a vzdušných trav, na své loďce se ztemnělým světlem, na své zelené loďce k nám, aby zas odplula domů (což je využití pro vedlejší větu účelovou), země přátelství koček a zlatých rybek…

 

A já, rybář s protrženou síťkou na motýly sedím na schodku života, u dveří do kraje zázraků, dobrodružství a zázraků, kde lišky dávají za ochočení pac a moudré rady do životů, pozoruju nebe, z něhož každou chvíli začne pršet voda, co spláchne den, noc i jiné harampádí a pročistí oceány, moře, řeky, potoky i studny, také oči a duše, lidské i o-kol-ní. Sedím. A ještě pořád v duchu mávám své zlaté rybce, dnes samé překvapení, která právě odplouvá, se svým hebkým bříškem, vstříc domovským proudům, až se jí ploutvičky třpytí vodním větrem, který často přicházívá před bouřkou.

Sedím. Už nemávám a před unavenýma očima se mi míhají minuty a dny, smutky na kabáty, ty chvíle, kdy se dojímám maličkostmi, třeba písněmi a hlasy, chvíle šeda a zimy a chvíle barevného tepla, chvíle pochopení, pousmání, chvíle strpení a milování…chvíle loučení a malého odcizení v nepochopení. Všechny ty záblesky pocitů v člověku zůstanou a ozývají se, když se zamyslí…v těch chvílích se mi síťka na motýly jemně chvěje v rukou a je pro mě těžké být rybářem, stejně jako pro každého z Vás. Ale jsem jím ráda a ráda sedávám s očima položenýma do krajiny a do ne-času, upřímně doufající v to, že se rybka objeví (smutná a sama z toho, že ne…šťastná až k modrému z nebe a zelenému z trávy, když ano…jako dnes). Moje rybka s krásnýma očima, ve které ale jako žádná rybka nevěří…nerozumí tomu, já ano.

Nevím, co dělá zlatá rybka, když s ní nejsem, je sama a potřebná jinde ve světě, velkém, složitém, plném rybářů a jiných hledačů velkých pravd. Pluje si a šupinky se jí asi lesknou, až jí je kdekdo závidí, na potkání plní lidem přání, více než tři, neb je laskavá, hodná, obětavá a slušně vychovaná, nepostradatelná…ale pro mě, pro mě víc než pro jiné, jsem sobecký rybář s tajemně černýma očima, sním a sním za letu dva vanilkové rohlíčky, potřebuju, miluju a je to se mnou složité. A vím, že povídat si se svou síťkou – na vlasy či motýly – se nesluší, však už mi také ani jedna neodpovídají, urazily se a hledí si vzájemně do ok a do očí, těch svých…

A já…sedím, ležím, chodím – procházím a večerní tráva mi jemně rosí prsty u nohou – tam uvnitř čekám a volám do krajiny snů, přání a dlouhých čekání, volám a čekám na víc než pouhou ozvěnu myšlenkového hlasu, volám rybku (a ona o tom ví, ale je příliš daleko, příliš unavená a příliš potřebná jinde a ploutvičky má už uplavané až k uvadnutí…). Spi krásně, zlatá rybko, a nech si zdát…třeba o svém rybáři, není-li to příliš troufalé.

Na kraji myšlenkového srázu se ve tmách tříští, spolu se zvuky bouřky, na kterou čekám a která přinese nám lidem i rybkám pevné spaní, a klidným šploucháním všech podzemních i slzavých vod volání… Zlatá rybko, slyš má slova, vylez z vody, zjev se znova…" (třeba zítra).

Jako každý rybář jsem neklidná, když se dlouho nevrací. Mám spoustu pocitů a tušení a nelíbí se mi všechen ten čas, který musí strávit sama v mořích, řekách a potocích (i těch slz) – je ještě malá, zrovna dnes jí ukradli dvě její zlaté šupinky, potřebuje chránit, jen nevím, jsem-li ten správný rybář; vím jen, že mi chybí její krásný pohled. Má krásné oči. Moje malá zlatá rybka.
Obcházím vody a čekám.

Volám…

Zlatá rybko, slyš má slova, vylez z vody, zjev se znova…"

A jako správný rybář neztrácím víru s žádným vírem…

 

~ od banánové pyré on Srpen 10, 2009.

2 komentáře to “Pro zlatou rybku s krásnýma očima&”

  1. no, konečně se mi podařilo Tě trochu povzbudit, to jsem rád 🙂 a ryba se zjeví a povídá \"No, copak bys rád?\"… dneska jsem se z toho všeho málem zjevil

  2. rybko moje rybo rybo rybí rybko rybkatá má-á

Popsat slupku moudrem

 
