K zbláznění


Šla jsem se projít. Včera. To abych se nezbláznila.

2013-03-02 17.04.23

Zavřenost v pokoji, a v sobě samém, může někdy vyvolávat stavy na zbláznění. Takové, co od nich nepomůže ani 74% čokoláda, ani mátová čokoláda, ani slunečnicová semínka a vanilkový pudink – a už vůbec ne všecko dohromady. Věřte, že jsem to zkoušela a že ten teplý pudink byl poslední kapka pro mé, do té doby zcela nebolavé, útroby.

Šla jsem se tedy projít, protože samotné větrání už bylo taky na zbláznění a potřebovala jsem si protáhnout tělo a odbláznit hlavu. Šla jsem se projít, protože za okny zrovna začínalo jaro, v Brně začíná vždycky dřív no, a bylo by přece doslova trapné si to nechat ujít, no prostě nezúčastnit se nového jara tak nějak víc osobně než jen obdivně přes zamatlaná skla starých oken. Šla jsem se projít – kvůli procházení samotnému.

Hned venku ze mě byl úplně nový a jiný člověk. A ten svět za zdí se mi líbil. Vzduch byl jarně studený a jarně teplý zároveň, takový po-zimní a příjemný na rychlou procházku. Potkávala jsem lidi. Mladé páry na romantické schůzce v přírodních končinách velkoměsta, prarodiče na vycházce s vnoučaty, tři muže středního věku, jeden z nich byl tělesně postižený, ale zdálo se, že se mu venku i tak líbí. Potkala jsem Němce i Angličany! Maličké dětičky, co se honily s ještě menšími psy. Hipstery na procházkách. Fotografy. Pána, co vystoupil z tramvaje a na patníku se napil z malé lahvičky alpy. Všem nám šel od pusy stejný obláček sraženého dechu, ale tak nějak se mi zdálo, že jsme všichni rádi na vzduchu.

Šla jsem  nejdřív rychlou chůzí, ať mám ten kopeček, co jsem se k němu vydala dřív za sebou. A tam nahoře na něm bylo všecko polité slunkem. Barevný svět pozdního odpoledne, vše připraveno k uvidění a prožití. Polité slunkem, které způsobilo, že skoro jarní krajina vypadala trošku jako zbytky podzimu, když se do ní to slabé slunko začalo opírat a s postupujícím odpolednem ji pomalu a vlídně opouštělo. Polehávalo si líně na stromech, co se probouzí po zimě, válelo se na bahníčku, co z něj brzo bude zelenkává tráva, opřelo se do kopule planetária a věže kostela a honilo se s dětma kolem keřů a psích ocásků. Udělalo dokonce duhu, malou a slabou, ale byla tam. Duhu přece poznám.

Chodila jsem tam kolem dokolečka a zase zpátky všema těma cestičkama a někdy i pěkným bahnem, protože jsem se pozapomněla podívat, kudy se to zase ubírám, a bylo mi teplo uvnitř. Člověčsky dobře. Bylo mi hezky a milo, bylo mi až příliš živo. Všechna marnost a všechno to zbláznění ze mě odlítlo jako odlítávají malé věci za silného větru – a najednou prostě bylo pryč a mně bylo lehko. Lehko samým životem, lehko neobtížené taškou a penězma, lehko v lehké šusťákové bundě (řádně podvlečené, samozřejmě), lehko a krásně na světě. Usměvavo a rozverno a trochu bláznivo. Najednou mi bylo nejlíp za celý den. A tak jsem pořád chodila s hlavou zvednutou nahoru a užívala si to modré nebe nad ní a občas jsem se jenom tak zastavila a prohlídla si celý ten svět, co jsem ho měla k prohlížení plné oči. A pak zase popošla o kus dál a udělala si novou perspektivu jara na brněnském kopečku. A když už jsem ho prochodila horem dolem a zas zpátky, vydala jsem se mezi domy, co jich je kolem spousta. Krásné domy plné příběhů, staré vily, zrekonstruované i strašidelně tajemné a neudržované budovy. Chodíte kolem nich skoro potichu a potají se skrz hustý břečťan díváte, jak to vypadá v tom světě za plotem – vidíte tajemné zahrady a myslíte na oblíbené knihy. Ale taky si říkáte, ještě že mám v zádech to slunko, bez něj by mi u téhle stínové vily nebylo nejlehčeji. Ale vidíte tak zase kousek světa, to se vždycky počítá.

Šla jsem se projít. K zbláznění krásné takhle chodit. Prostě jenom tak pobejt a vnímat svět.

~ od banánové pyré on Březen 3, 2013.

4 komentáře to “K zbláznění”

  1. Když jsem se zblázňovala ze státnic, tak mě Ondra taky vyhnal ven. Sice nebylo jaro, ale i tak mi to trochu pomohlo…Je super chodit po venku a vnímat lidi, světm bravy, slunko a vzduch! Přeju Ti krásné jaro, pyré.

  2. Krásné a můj jazykový jazyk si libuje..

Popsat slupku moudrem

 
